Se referă la
- Instrumentarul stomatologic – ce facem cu el?
- Proceduri de lucru – obligativitatea stabilirii lor
- Spațiul special – destinat curățării,dezinfecției,sterilizării
- Persoana responsabilă – desemnată cu decizie
- Etapele sterilizarii – urmărirea și documentarea lor
- Teste de verificare – control permanenet
- Întreținerea autoclavelor – când și de către cine?
- Instrumentarul stomatologic face parte din categoria critice- în consecință, acesta va trebui curățat dezinfectat și sterilizat (conf.art.25a). turbinele,piesele de mână și compresele pot fi sterilizate numai în autoclave de clasa B. Nu este interzisă utilizarea pupinelelor, dar acestea nu sunt suficiente activității de cabinet. Este necesar să aveți și să folosiți un autoclav de clasa B. În acest caz, pupinelul devine redundant.
- Obligativitatea de a stabili proceduri de lucru, controlul acestora, marcare și asigurare a trasabilității produselor finite(sterile), precum și stabilirea și respectarea circuitelor funcționale (art.29,33 și 35f).
- Obligația de a avea spații speciale destinate acestor activități (art.6 al.3a și b,23e,33 și 34)
- Persoana desemnată, prin decizie, cu responsabilitatea sterilizării trebuie să fie instruită pentru lucru cu autoclave și să facă dovada instruirii.
- Urmărirea pe panou a fazelor de sterilizare și notarea acestora într-un registru, pentru fiecare ciclu,se face numai la autoclavele fără dispozitiv automat de înregistrare (imprimantă). În cazul celor prevăzute cu dispozitiv automat de înregistrare,se va analiza numai diagrama rezultată (art.45a).
- Testele de verificare a sterilizării sunt cele fizico-chimice și cele de penetrabilitate (bowie@dick). Controlul cu indicatori biologici se va realiza numai în cazul autoclavelor fără dispozitiv automat de înregistrare (art.45 al 2a și b).
- Se impune utilizarea autoclavelor de clasa B, întrucât numai acestea îndeplinesc standardele testelor de penetrabilitate. Celelalte autoclave –clasele N și S- nu sunt conforme acestui criteriu.
- Întreținerea autoclavelor se va face la intervale de câte 3 luni, numai de către un tehnician autorizat pentru întreținere
- Obligativitatea de a achiziționa dezinfectante avizate de comisia de biocide în detrimentul dezinfectantelor avizate ca dispozitiv medical.
- Pentru a oferi calitate și siguranță trebuie să folosim dezinfectante care au certificat
- Toate produsele utilizate în cabinet trebuie să aibă fița de securitate și aviz. Trebuie respectate concentrația, timpul de acțiune a substanței active și intervalul de timp când trebuie schimbată soluția. Producătorul dă un termen de acțiune a substanței active dar recomandările DSP-ului sunt de schimbare zilnică sau mai des, la nevoie.
- Programul de sterilizare la autoclav agreat de DSP este de 18 min la 134 de grade.
Președinte CMD Iași
Prof.Univ.Dr. Norina Forna